لینک جویس چیست؟

لینک جویس چیست؟

در این مطلب به طور کامل به مفهوم لینک جویس (Link Juice) یا عصاره لینک می‌پردازیم و به تمامی سوالات پر تکرار پاسخ می‌دهیم.

لینک جویس چیست؟ اگر به دنبال یک معجون معجزه آسا برای گرفتن رتبه بهتر در نتایج جستوجو هستید آن معجون بدون شک لینک جویس است. با درک کامل از این نوشیدنی لذت بخش می‌توانید مسیر سئو سایتتان را هموار کنید و به خط یک گوگل برسید.

چگونه رتبه اول گوگل شویم؟

به طور کلی دو استراتژی برای رسیدن به رتبه اول گوگل وجود دارد؛

  1. روش راحت این است که با لینک سازی داخلی ارزش صفحات سایتتان را مدیریت کنید.
  2. و اما روش دشوار لینک سازی خارجی در سایت‌های معتبر و مرتبط با کلمات کلیدی شماست.

هر دو این استراتژی‌ها می‌توانند در کنار هم بسیار مفید باشند، اما باید بدانید از کدامشان در چه زمانی استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

چگونه رتبه اول گوگل شویم؟

لینک جویس چیست؟

لینک جویس چیست؟ (به انگلیسی: link juice یا link equity) به اعتبار و ارزشی می‌گویند که از طریق لینک سازی به صفحات دیگر منتقل می‌کنید تا بتوانید ارزش صفحات را مدیریت کنید.

توسط انتقال قدرت صفحات مهم سایتتان می‌توانید رتبه دیگر صفحات در نتایج جستوجو را نیز بهبود ببخشید. یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های گوگل برای رتبه بندی نتایج همین لینک‌های ورودی به صفحات هدف است؛ هر چه لینک‌های ورودی به یک صفحه بیشتر باشد شانس بیشتری در پشت سر گذاشتن رقبا خواهد داشت.

اما نکته مهمی که وجود دارد این است که تمام لینک‌های ورودی به یک اندازه برایتان مفید نخواهند بود، فاکتورهایی برای این ارزش‌گذاری وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.

عصاره لینک یا لینک جویس چیست؟

لینک جویس چیست؟ یک فاکتور بسیار مهم در الگوریتم گوگل است که نمی‌توانید از آن چشم پوشی کنید و انتظار داشته باشید نتایج خارق‌العاده‌ای هم بگیرید.
اما ایده پشت لینک جویس چیست؟ اعتبار صفحات از طریق لینک‌های ورودی آن ارزیابی می‌شوند و این در حالی است که بعضی از لینک‌های ورودی می‌توانند اعتبار بیشتری را وارد صفحه هدف شما کنند.
و اینکه اگر جایگاه صفحاتتان در نتایج جستوجو اهمیت دارد هیچ وقت از سوال “لینک جویس چیست؟” نباید ساده بگذرید.

تفاوت پیج رنک و لینک جویس چیست؟

لینک جویس چیست یکی از فاکتورهایی است که گوگل با کمک آن به صفحات رتبه می‌دهد و جایگاهشان را در نتایج جستوجو مشخص می‌کند.

در روزهای نخستین موتور جستوجوی گوگل، پیج رنک (به انگلیسی: PageRank) یا به اختصار PR تنها فاکتوری بود که رتبه بندی صفحات به آن بستگی داشت، اما امروزه با پیشرفته‌تر شدن این غول اینترنت فاکتورهای بیشماری برای رتبه بندی وجود دارد.

اما ایده پشت جفتشان، پیج رنک و لینک جویس چیست؟ در واقع ایده جفت این‌ها یک چیز واحد است. به عبارتی هر چه پیج رنک صفحه بالاتر باشد به این معنی است که لینک‌های ورودی قوی‌تر و با ارزش‌تری دارد، و هر چه لینک‌های ورودی یک صفحه بیشتر و مفیدتر باشد پیج رنک آن نیز افزایش خواهد یافت.

چگونه پیج رنک سایت خود را ببینیم؟

در حقیقت تا سال 2016 گوگل به طور مستقیم این اطلاعات را در اختیار هر صفحه اینترنتی قرار می‌داد. و امروز که جای خالی این معیار اعتبار سنجی گوگل خالی است شرکت‌هایی مانند ماز (به انگلیسی: Moz) و Ahref این قابلیت را تا حدودی شبیه سازی کرده‌اند.
این معیارهای به ما نشان می‌دهند که صفحات سایت ما از نظر الگوریتم‌های گوگل چه مقدار ارزشمند هستند. هر چند که این نکته را نباید فراموش کنید که این‌ها معیارهای گوگل نیستند و به همین دلیل نمی‌توان آن‌ها را تایید و یا رد کرد منتها معیارهای قابل قبولی برای ارزیابی صفحات سایت به شمار می‌روند.

لینک جویس چیست و چگونه کار می کند؟

آیا می‌دانید روش کار لینک جویس چیست؟ روش و ایده آن بسیار ساده و منطقی است.

  1. اعتبار یک صفحه‌ای که از طریق لینک جویس چیست مشخص می‌شود رابطه مستقیم دارد با تعداد بک لینک‌های آن صفحه.
  2. وقتی از یک صفحه به دیگر صفحات لینک می‌دهید قدرت صفحه مبدا را به صفحات هدف منتقل می‌کنید.
  3. مقدار اعتباری که توسط لینک جویس چیست گسترش می‌دهید به عوامل متعددی از جمله؛ ارتباط موضوعی صفحات مبدا با هدف، تعداد لینک‌ها، و قدرت صفحه بستگی دارد.
  4. زمانی که برای یک صفحه بک لینک (به انگلیسی: Backlink) ساخته می‌شود، اعتبار آن صفحه بالا می‌رود (نه در همه موارد!) و از این پس اگر به دیگر صفحات (چه به صورتی داخلی یا خارجی) لینک دهید این اعتبار باز هم گسترده‌تر می‌شود.

اهمیت لینک جویس چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت که گوگل در رتبه بندی نتایج جستوجو به صفحاتی رتبه بالاتر را می‌دهد که بک لینک‌های بیشتری داشته باشند.

دو صفحه را تصور کنید که هر دو با یک کلمه کلیدی هدف فعالیت می‌کنند و دقیقا به یک اندازه هم بهینه سازی شده‌اند.

اگر صفحه اول از 2 جا بک لینک گرفته باشد و صفحه دوم هیچ بک لینکی نداشته باشد، مشخص است که صفحه اول نتیجه بهتری خواهد گرفت و در بالای صفحه دوم در نتایج جستوجو قرار می‌گیرد.

اما همه چیز تنها به تعداد بک لینک‌ها خلاصه نمی‌شود و فاکتورهای بیشتری برای رتبه بندی موثر هستند. برای مثال تصور کنید که صفحه اول 10 بک لینک با قدرت پایین دریافت کرده است، اما صفحه دوم تنها 5 بک لینک اما با قدرت بالا و مرتبط با موضوع فعالیت کلمه کلیدی‌اش دریافت کرده است، در چنین شرایطی قطعاً صفحه دوم نتیجه بهتری خواهد گرفت.

فاکتورهای انتقال اعتبار لینک جویس چیست؟

در ادامه به فاکتورها و معیارهایی می‌پردازیم که برای گوگل در رتبه بندی صفحات بسیار ارزشمند هستند.

دامین آتوریتی (به انگلیسی: Domain Authority)

بک لینک‌هایی که از سایت یا صفحاتی که دامین آتوریتی آن‌ها بالا است برای گوگل بسیار ارزشمندتر از بک لینک‌هایی است که از سایت یا صفحاتی گرفته شده است که دامین آتوریتی آن‌ها پایین است. گوگل منطقاً به سایت‌هایی که دامین آتوریتی آن‌ها بالا است اعتماد بیشتری دارد و اگر بتوانید از چنین سایت‌هایی بک لینک بگیرید قطعاً برای گوگل بسیار ارزشمند حساب می‌شوید.

برای ارزیابی دامین آتوریتی سایت می‌توانید از ابزارهای آنلاینی که وجود دارند استفاده کنید. ابزار ماز و Ahref از معتبرترین آن‌ها هستند.

پیج آتوریتی

پیج آتوریتی (به انگلیسی: Page Authority) که به اختصار (PA) نیز نامیده می‌شود برای ارزیابی قدرت صفحات وبسایت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای درک بهتر پیج آتوریتی بهتر است با یک مثال آن را توصیف کنم؛ قدرت یک صفحه‌ای که از انتشار آن سال‌ها می‌گذرد و بک لینک‌های زیادی هم دارد بسیار بیشتر از صفحه‌ای است که دیروز منتشر شده و هیچ بک لینکی ندارد. و این حتی در شرایطی که این دو صفحه از یک سایت باشند هم صدق می‌کند.

پس فراموش نکنید که هرچه پیج آتوریتی صفحه مبدا قوی‌تر باشد، لینک جویس معتبرتری نیز خواهید داشت.

ارتباط صفحات

ارتباط موضوعی با سایتی که از آن بک لینک گرفته‌اید یکی از فاکتورهای مهم لینک جویس چیست به حساب می‌آید که بارها گوگل به آن اشارات مستقیم و غیر مستقیم داشته است.

تصور کنید که در حال نوشتن یک مقاله غیر معتبر در مورد ورزش و سلامتی هستید. تنها کافی است که یک لینک معتبر از یک سایت یا صفحه‌ای با همین موضوع که معتبر است داشته باشید، همین امر باعث می‌شود تا از نظر الگوریتم‌های گوگل مقاله شما معتبر حساب شود و به افراد بیشتری توصیه شود!

اما اگر از یک سایت معتبر ورزشی لینکی برای خدمات وکالت داشته باشید، هر چقدر هم که دامین آتوریتی و پیج آتوریتی بک لینکتان زیاد هم باشد از نظر الگوریتم‌های گوگل نمی‌تواند برای شما قدرتی انتقال دهد.

تعداد لینک‌های خروجی

هر چه تعداد لینک‌هایی که در یک صفحه وجود دارند کمتر باشد، انتقال اعتبار نیز بیشتر خواهد شد. توضیح ساده‌تر این است که اعتبار از طریق لینک‌ها منتقل می‌شود، اگر یک صفحه به 100 صفحه دیگر لینک داده باشد این اعتبار و قدرت تقسیم بر 100 می‌شود، اما اگر تنها یک لینک در آن باشد تمام قدرت صفحه انحصاراً به صفحه هدف منتقل می‌شود. به همین دلیل است که توصیه می‌شود بیشتر از 3 لینک در صفحاتتان نداشته باشید تا بتوانید مدیریت دقیق‌تری برای انتقال قدرت صفحات داشته باشید.

محل قرارگیری لینک

محل قرار داشتن لینک هم می‌تواند تاثیری بر انتقال قدرت صفحه مبدا داشته باشد.

گوگل رسماً اعلام کرده است که لینک‌هایی که در بخش بادی یا بدنه صفحه وجود دارد تاثیر بیشتری نسبت به لینک‌هایی که در فوتر یا سایدبار دارند می‌گذارد.

همچنین اگر می‌خواهید بک لینک قدرتمندتری داشته باشید آن را در وسط مطلب بگنجانید و ترجیحاً آن را در ابتدا یا انتهای مقاله مخفی نکنید.

لینک‌های فالو و نو فالو

تصور کنید یک سایت با قدرت بسیار بالا در وسط یکی از مقالات پر ارزشش به شما لینک داده است.

به طور معمول این خبر بسیار خوبی است که می‌تواند هر مدیر سایتی را خوشحال کند، اما اگر لینک به شکل نو فالو (به انگلیسی: NoFollow) درج شده باشد به این معنی است که قدرتی منتقل نخواهد شد و تنها لینک‌های فالو (به انگلیسی: Follow) هستند که توسط گوگل خوانده می‌شوند و قدرت را انتقال می‌دهند.

دلیلش هم این است که با تگ نو فالو گوگل آن لینک را کرال (به انگلیسی: Crawl) نمی‌کند پس طبیعتاً قدرتی نیز بین این دو سایت منتقل نخواهد شد.

کدام بک-لینک‌ها با ارزش‌تر هستند؟

با ارزش‌ترین بک-لینک‌ها آن‌هایی هستند که از صفحه‌ای مرتبط با موضوع شما و با قدرت دامنه بالا به شما لینک داده‌اند. اگر تنها یک لینک خروجی در آن صفحه باشد آن بک-لینک ارزشمندتر خواهد بود.

روش‌های دریافت لینک جویس چیست؟

بعد از توضیح کامل راجع به این که لینک جویس چیست؟ حال بهتر است به نحوه ساخت آن بپردازیم.

3 تا از مهم‌ترین استراتژی‌ها برای ساخت لینک جویس چیست؟

  1. لینک سازی خارجی
  2. لینک سازی داخلی
  3. ریدایرکت

هر کدام از این استراتژی‌ها برای خود ارزشمند هستند و می‌توانند در کنار هم رتبه شما را بهبود ببخشند. در ادامه به بررسی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

لینک سازی خارجی

لینک سازی خارجی یکی از استراتژی‌های بسیار موثر در قوانین لینک جویس است. با لینک سازی خارجی می‌توانید دامین آتوریتی و پیج آتوریتی را افزایش دهید.

هر نوع از لینک سازی خارجی می‌تواند برای بهبود رتبه سایتتان موثر باشد. پس در ادامه به سه استراتژی اصلی برای لینک سازی خارجی را بررسی کرده‌ایم.

رپورتاژ آگهی

مهم‌ترین قدم در سئو خارجی انتشار رپورتاژ آگهی است.

رپورتاژ آگهی به یک پست در سایتی غیر از سایت شما گفته می‌شود که با توافقی (اغلب مادی) یک مطلب مختص به شما به عنوان یک پست منتشر می‌کنند و در آن یک لینک به مقصد دلخواه شما در بدنه آن مقاله یا خبر قرار داده می‌شود.

برای حضور در نتایج گوگل وقتی کلمه کلیدی مورد نظر شما پر رقابت است انتشار رپورتاژ آگهی، استراتژی‌ای است که بدون آن نمی‌توانید در نتایج جستوجو حضور داشته باشید حتی اگر به طور کامل بدانید لینک جویس چیست؟ اما از طرفی هم بسیار کار پر ریسکی است و اگر درست آن را انجام ندهید از طرف گوگل پنالتی خواهید شد و ممکن است برای همیشه فرصت حضور در نتایج جستوجو را از دست بدهید.

پست مهمان

انتشار پست مهمان در این مطلب (لینک جویس چیست؟) هم یکی از استراتژی‌های موثر در لینک سازی خارجی است که تاثیر آن بر هیچ سئو کاری پوشیده نیست.

ایده پست مهمان این است که شما درخواست خدمات تولید محتوا برای سایتی غیر از سایت خوتان را می‌دهید و محتوای شما به عنوان یک پست یا خبر در آن سایت منتشر می‌شود، شما به عنوان تولید کننده محتوا این توانایی را دارید تا به خودتان لینک دهید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

به دلیل مزایای زیاد این استراتژی بسیار در خدمات سئو سایت پر طرفدار است و به نوعی اشباع شده است. که همین عامل باعث شده است فاکتورهای زیادی را برای انتخاب منبع انتشار پست مهمان در نظر داشته باشید.

به همین دلیل برای انتشار پست مهمان باید استراتژی دقیقی داشته باشید و محتوایی را بتوانید آماده کنید که از هر نظر برای خواننده، بیننده یا شنونده جذاب باشد.

منابع لینک پذیر

منابع لینک پذیر (به انگلیسی: Linkable Assets) به صفحه‌ای از سایتتان گفته می‌شود که هدف از ساخت آن دریافت بک لینک و یا تشویق به اشتراک گذاری از سمت کاربر است، این منبع می‌تواند به شکل‌های متنوعی از جمله صفحه اصلی، صفحه فرود (به انگلیسی: Landing Page) و یا هر نوع دیگری باشد.

شاید در این روش به طور مستقیم نتوانید لینک‌سازی خارجی را مدیریت کنید اما بعد از گذشت مدت زمان مشخص و دریافت بک لینک از دیگر سایت‌ها می‌توانید از طریق علم لینک جویس چست قدرت آن را در صفحات مورد نظرتان پخش کنید.

لینک سازی داخلی

خیلی طبیعی است که صفحاتی خاص از سایتتان بسیار بیشتر از دیگر صفحات بک لینک دریافت کنند. و متاسفانه در خیلی از مواقع دقیقاً همان صفحه‌ای که برایش هدف گذاری کرده‌ایم هیچ بک لینکی دریافت نمی‌کند.

تصور کنید دو نوع پست در سایتتان وجود دارد، یک پست وبلاگی که درباره موضوعی خاص صحبت می‌کند و یک صفحه محصول که تنها هدف آن فروش یک محصول یا خدمات خاصی است.

مشخص است که پست وبلاگی پتانسیل بسیار بیشتری برای جذب بک لینک دارد اما در سوی دیگر جذب بک لینک برای یک محصول بسیار کار دشواری است چرا که دلیل منطقی برای این کار وجود ندارد تا دیگر سایت‌ها را مجاب به دادن لینک کند.

اینجاست که محتوای لینک جویس چیست به کمک صفحات کم‌تر دیده شده شما می‌آید. با یک استراتژی خوب در لینک سازی داخلی می‌توانید قدرت صفحات وبلاگی‌تان را به صفحات محصول منتقل کنید و اعتبار آن‌ها را در موتورهای جستوجو افزایش دهید.

لینک سازی داخلی و لینک جویس چیست می‌تواند در شرایط مختلفی مفید باشد؛

  • جذب بک لینک و اعتبار خارجی برای همه صفحات یکسان نیست.
  • انتقال قدرت از صفحه‌ای که قدرت زیادی دارد به صفحه‌ای که هیچ قدرت و اعتباری ندارد.
  • انتقال قدرت از طریق لینک جویس چیست به صفحات تازه منتشر شده برای رشد سریع‌تر در نتایج جستوجو.

بک لینک بخریم یا نه؟

خرید بک لینک در آن واحد هم می‌تواند مفید باشد و هم مضر! این بستگی به سایت شما، صنعت و نیازهایتان دارد. پس قبل از هزینه کردن و خرید بک لینک حتماً تمام جوانب آن را بسنجید و بعد اقدام به خرید کنید.

لینک سازی داخلی و اهمیت آن در سئو

لینک سازی داخلی یکی از ساده‌ترین کارهایی است که می‌توانید به تنهایی به عنوان مدیر سایت برای بهبود رتبه و مدیریت کلمات کلیدی انجام دهید. تنها کافی است قدرت صفحات سایتتان را به دقت مانیتور کنید و سپس اعتبار صفحات پر قدرت را بین دیگر صفحاتی که نیاز به اعتبار بیشتر دارند تقسیم کنید.

ابزارهای مختلفی برای ارزیابی قدرت صفحات سایتتان وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و لینک جویس چیست را مدیریت کنید. بعد از اینکه متوجه شدید کدام صفحه از سایتتان بک لینک بیشتری جذب کرده است می‎‌توانید با یک استراتژی درست و حساب شده برای انتقال قدرت از آن به دیگر صفحات هدف استفاده کنید.

برای اینکه این کار را بهتر انجام دهید توصیه می‌کنم لینک به صفحاتی که برایتان کمتر ارزشمند است را با صفحاتی که بیشتر برایتان ارزشمند است جایگزین کنید.

مجسمه سازی پیج رنک

این شیوه نسبتاً قدیمی اما کار آمد برای استفاده از لینک‌های فالو و نو فالو برای مدیریت لینک سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مجسمه سازی پیج رنک (به انگلیسی: PageRank Sculpting) می‌تواند در این شرایط به شما کمک کند؛

  • هر صفحه در سایتتان یک مقدار مشخص لینک از دیگر صفحات سایت خودتان دریافت کرده است که این مقدار صفحه به صفحه می‌تواند متفاوت باشد. به همین دلیل مدیریت آن از اوجب واجبات است.
  • با نو فالو کردن لینک‌هایی که به صفحات غیر مهم می‌دهید می‌توانید از انتقال اعتبار به آن‌ها جلوگیری کنید.
  • باقی لینک‌هایی که در آن صفحه به شکل فالو هستند قدرت را تماماً به صفحه مقصد انتقال می‌دهند.

ریدایرکت

زمانی که یک صفحه از سایتتان را پاک می‌کنید باید از ریدایرکت 301 استفاده کنید تا کسانی که به صفحه قدیم مراجعه می‌کنند به صفحه جدیدی که برایشان در نظر گرفته‌اید هدایت شوند.

اما این تنها دلیل استفاده از ریدایرکت(به انگلیسی: Redirect) نیست. با ریدایرکت 301 می‌توانید تمامی قدرت و اعتبار صفحه‌ای که پاک شده است یا می‌خواهید آن را پاک کنید را به صفحه جدید منتقل کنید و این مهم‌ترین نکته در مطلب لینک جویس چیست می‌باشد. با این کار به اصطلاح صفحه قدیمی را قربانی می‌کنید تا صفحه جدیدتان با (تقریباً) همان قدرت صفحه قدیم به راهش ادامه دهد.

مصلماً نمی‌خواهید صفحاتی که از آن درآمد دارید و ترافیک خوبی را هم وارد سایتتان می‌کند را از دست بدهید. در چنین شرایطی باید یک صفحه که از لحاظ موضوع با صفحه قدیم مرتبط است را جایگزین کنید یا با ساخت یک صفحه جدید این ترافیک را به آن منتقل کنید تا به کسب و کارتان ضربه‌ای وارد نشود.

مهمترین شرایطی که استفاده از ریدایرکت 301 در آن‌ها توصیه می‌شود عبارتند از؛

  • نیاز به جذب ترافیک جدید نخواهید داشت.
  • برای افزایش قدرت صفحه محصول بسیار مفید است.
  • نیاز به استراتژی جدید برای لینک سازی و افزایش قدرت ندارید.
  • بروزرسانی محتوا همچنان برای صفحه جدید مفید خواهد بود.
  • صفحات مرتبط با سرعت بسیار زیاد در نتایج جستوجو رتبه می‌گیرند.

جمع بندی

در این مطلب به تمام عواملی که می‌تواند رتبه سایتتان را افزایش دهد پرداختیم، شاید باورش سخت باشد که برای مهارت در سئو سایت دانستن لینک جویس چیست می‌تواند برایتان معجزه کند و شما را چند قدم از کسانی که نمی‌دانند لینک جویس چیست پیش بیاندازد. توصیه شخصی من این است که تنها به این مطلب اکتفا نکرده و بیشتر راجب آن مطالعه کنید. همچنین اگر سوالی داشتید می‌توانید آن را در بخش دیدگا‌ه‌ها با من در میان بگذارید و مطمئن باشید که به آن پسخ خواهم داد.

5/5 - (3 امتیاز)
مثل یک ربات! همیشه در حال یادگیری و پیشرفتم. و تنها هدفم این است که به شما کمک کنم تا خط اول گوگل را برای خود کنید.
آنچه در این مطلب می‌خوانید
مطالب مرتبط

4 پاسخ

  1. ممنون از مطلب خوب و کاملتون، یک سوال داشتم و ممنون می‌شوم پاسخ دهید
    آیا افزونه یا ابزاری وجود دارد تا به وسیله آن بتوانیم لینک جویس را مدیریت کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به بهبود رتبه سایتتان دارید؟

با بروزترین روش‌ها و الگوریتم‌های سئو به کمکتان می‌آیم و از آن‌ها در ارتقای رتبه سایت شما استفاده می‌کنم.